Aan het woord zijn Anthony Degenaar, partner bij het Verenigd Ondernemers Fonds en René Lijzenga, managing director a.i. bij metaalbewerkingsbedrijf Drameco, één van de participaties.
Anthony: “Te weinig mensen beseffen dat de maakindustrie in Nederland een significante rol in onze economie speelt. Wist je dat deze industrie verantwoordelijk is voor 15% van het BNP? Toch staat dit door bijvoorbeeld outsourcing naar Oost-Europa en Azië, maar ook de heersende opvolgingsproblematiek, continu onder hoge druk.
Bij Verenigd Ondernemers Fonds hebben wij hart voor de maakindustrie en geloven we heilig dat we deze prachtige industrie voor Nederland kunnen behouden. En daarmee behouden we een waardevolle en diverse werkgelegenheidsketen: als je iets bedenkt en kunt maken, kan je het ook servicen.
Het grote Verenigd Ondernemers Fonds netwerk van ambitieuze ondernemers zet zich hiervoor dagelijks in. Door middel van robotisering en digitalisering (industrie 4.0) willen we de aantrekkelijkheid van deze industrie samen vergroten. Met kwalitatief hoogwaardige producten en hoge leverbetrouwbaarheid. Er zit nog veel onbenut potentieel in de bedrijfsprocessen. Dankzij diverse professionaliseringsslagen en betere stuurinformatie maken we bedrijven toekomstbestendig.”
“MKB maakbedrijven verdienen een prominente positie in Nederland”
René: “Ik deel het geloof waar Anthony het over heeft dat de maakindustrie in Nederland een mooie toekomst kan hebben, waarbij met name reshoring grote kansen biedt. MKB maakbedrijven zijn de backbone van de Nederlandse industrie. In metaalbewerking en -verwerkingsbedrijven, die zowel eigen producten als maatwerk leveren, mag ik al zo’n 35 jaar mijn steentje bijdragen. Vaak zijn ze op technisch gebied en qua vakmanschap goed georganiseerd. Zij verdienen een prominente positie in Nederland.”
Anthony: “Daarom past onze aanpak ook juist goed in deze industrie. Onze investeerders zijn gepokt en gemazeld in het ondernemen vanuit uiteenlopende achtergronden en vinden het juist leuk om vanuit verschillende invalshoeken actief mee te kijken in MKB bedrijven, in plaats van blind te beleggen. De Management-Buy-In-directeuren bij de Verenigd Ondernemers Fonds-bedrijven die dagelijks met hun voeten in de klei staan, maar zelf ook mee investeren, voelen zich hierdoor gesterkt.
Bij de selectie van potentiële MBI-ers vinden we drive het allerbelangrijkste. Maar ook een visie en echte marktkennis; weten hoe de markt in elkaar steekt en hoe hierin te bewegen als productiebedrijf.”
René; “Verenigd Ondernemers Fonds gaf mij de vrijheid om een visie en toekomstbeeld te ontwikkelen voor Drameco en ook de ruimte die ik ervaar om te ondernemen vind ik zeer prettig.”
“Ja”, zegt Anthony, “Drameco typeert bedrijven die wij graag in ons portfolio hebben. Vaak is er veel onbenut potentieel in het bedrijf. Relevante stuurinformatie, indien al aanwezig, is vaak van lage kwaliteit, rapportages zijn ondermaats. We treffen het regelmatig aan dat ondernemers ontzettend gepassioneerd zijn over hun producten en de techniek bijvoorbeeld, maar niet eens de echte kostprijs kennen, weten wie hun ideale klant is of wie de meeste marge genereerd. Eenzijdige beslissingen, weinig overleg, dit soort dingen zorgen dat je blijft hangen op een bepaald omzetniveau. Om een volgende groeifase in te zetten is het nodig dat er focus op de klant en inzicht in prestaties komt. Dankzij goede managementrapportages en processen die helder in kaart worden gebracht, kan alles wat geen waarde voor de klant toevoegt worden geëlimineerd. Geen autocratische leidingstijl, maar juist eentje met ruimte voor overleg en structuur.
René is iemand die je echt kan verrassen in de positieve zin. Het anders doen. Niet in details denken, maar in grote doelen en ambities en hierin daadwerkelijk resultaten laten zien. Hij werkt veel meer outside-inside. Baseert keuzes op productmarktcombinaties; wat wil de markt, wat is nodig en wat kunnen wij hierin betekenen met onze resources? Zo heeft hij snel door welke producten kansrijk zijn en welke niet.
Een ondernemer wil geen klanten teleurstellen of nee verkopen maar snijdt zichzelf daar dikwijls mee in de vingers. Als bedrijf moet je niet overal bedreven in willen zijn. De ondernemer wordt door niemand teruggeroepen, kritiek bereikt hem vaak niet. Dat klankbord, dat zijn wij als Verenigd Ondernemers Fonds voor ze. Zodat ze de capaciteit draaien die ze echt waard zijn, autonoom presteren en de medewerkers zich kunnen ontwikkelen en hun trots uit willen dragen.
“Sterspelers hebben is goed, maar een coach zorgt dankzij de goede verdeling en dosering dat het één team wordt.”
Veel meer structuur en focus aanbrengen op renderende activiteiten, dat gaat bij Drameco in een korte tijd dus al heel goed. Door duidelijkheid en transparantie zie je bovendien de mensen opveren en de verdeeldheid afnemen. Een bedrijf samen met het managementteam volwassen maken, daar blijkt René echt een ster in te zijn. Tegelijkertijd is er nog veel verbeterpotentieel bijvoorbeeld als het gaat over de verscheidenheid aan markten die bediend wordt.”
René vult aan: “De bestaande cultuur veranderen is een delicaat proces. Weerstand is min of meer de standaard. Hierin moet je niet te ver voor de troepen uit willen lopen. Mensen de gelegenheid en tijd geven om de nieuwe werkwijze te begrijpen en adopteren. Ruimte en vertrouwen geven, fouten mogen maken, draagvlak creëren voor verandering, het komt het proces allemaal ten goede. Ik zie het als mijn taak om de medewerkers te faciliteren hun taken optimaal uit te voeren en zichzelf hierbij te ontwikkelen. Aandachtpunt is hierin wel de leeftijdsopbouw van het personeelsbestand, iets dat ik veel zie bij mkb-maakbedrijven. Ik wil meer gelaagdheid in de organisatie krijgen, zowel qua diversiteit als inclusiviteit.
Ik zag bij Drameco direct al veel verbeterpotentieel op verschillende vlakken. Dit bedrijf is wat mij betreft een prachtig voorbeeld van zo’n degelijk maakbedrijf, met een sterke behoefte aan een professionele aanpak. Met het behoorlijk up-to-date machinepark, waarmee een veelvoud aan verschillende bewerkingen uitgevoerd kan worden, kun je je redelijk breed profileren in de markt.
In 2020 hebben we een stevige turn-around neergezet. Met als resultaat dat we – ondanks Corona – meer dan 10% in omzet zijn gegroeid. In de productie zijn we met behulp van een QRM-strategie bezig met doorlooptijdverkorting om klanten sneller te kunnen leveren. Sales en marketing zijn we volop aan het professionaliseren, waarin we de focus verleggen van reactief naar proactief. Commercieel gezien wil ik de kansen grijpen om het leveringsprogramma uit te breiden, de klantenkring uit te breiden en in komende 5 jaar misschien wel autonoom te verdubbelen in omzet. Voor wat betreft de nabije toekomst zie ik ruimte voor zowel autonome groei als buy-and-built kansen.
Het leuke is dat we nu met elkaar een jaar onderweg zijn en al hele mooie stappen kunnen maken. Het samen mogelijk maken zit in het DNA van Drameco. De visie die we hierop met elkaar ontwikkeld hebben werpt nu al z’n vruchten af.”