Je onderneming verkopen is een emotioneel proces
Drie vragen die elke DGA zichzelf moet stellen
Het knagende gevoel is er aldoor al: wie gaat mij opvolgen? Aan wie ga ik het bedrijf overdragen? De stap om een bedrijf te verkopen is enorm. Maar er komt een dag dat de tijd is aangebroken om uw bedrijf te verkopen.. Hoe rationeel zo’n besluit ook is, er komt ook veel emotie aan te pas. En zeker in de verkoopfase zelf, die zomaar zes maanden of langer duren kan. Er komt van alles op u af, zoals waarom verkopen? Aan wie verkopen? Wat vind ik echt belangrijk? Wat ik daarna doen? Wie kan hierbij goed adviseren?
Verkopen: waarom?
Waarom wilt u eigenlijk uw onderneming verkopen? Het lijkt een simpele vraag. Maar het goed doordenken van uw motivatie(s) bepaalt hoe u afscheid neemt. Probeer eens voor uzelf op papier te zetten waarom u zou willen verkopen. Dit maakt het makkelijker om de vervolgstappen te bepalen en in te schatten hoeveel tijd u nodig heeft voor de verkoop. De meest voorkomende redenen om een bedrijf te verkopen zijn:
- De behoefte om het pensioen veilig te stellen
- De wens om te stoppen met werken
- Het ontbreken van een geschikte opvolger
- Behoefte aan een nieuwe uitdaging
- Conflict tussen de aandeelhouders
- Gezondheid van de ondernemer
Doelstellingen: welke?
Ook bij doelstellingen van een bedrijfsovername speelt vaak een combinatie van zakelijke en persoonlijke doelen. Deze kunnen niet altijd in balans zijn
Persoonlijke doelen kunnen variëren van de wens om zo snel mogelijk te verkopen of juist langzaam af te willen bouwen. Wilt u het bedrijf overdragen aan een bekende of juist niet? Heeft u wensen over de specifieke wijze waarop u de opbrengst wilt ontvangen, of heeft u de wens om uw volgende levensfase te financieren met de opbrengst?
Zakelijke doelen zijn bijvoorbeeld hoe u betrokken wilt blijven (operationeel, financieel, adviserend) en de wens van continuïteit en/of behoud van werkgelegenheid. Sommige doelen zullen tegenstrijdig zijn. Accepteert u bijvoorbeeld een 20 procent lagere verkoopopbrengst als u hierdoor eerder kunt verkopen? U zult niet alle doelstellingen behalen. Breng daarom prioriteiten aan in uw doelstellingen.
Adviseur(s): wie?
De meeste ondernemers verkopen maar één keer in hun leven hun bedrijf. Daarom is het echt aan te raden om het proces uit handen te geven en over te dragen aan een echte specialist. Begin in ieder geval met advies in te winnen. Een goede adviseur heeft kennis van en ervaring met fusies en overnames evenals waardebepaling. De rol van dealmaker en fusie- en overnameadviseur (eventueel ondersteund door uw accountant). Hiernaast zijn een advocaat nodig en een belastingadviseur.