U bent DGA van een bedrijf in de maakindustrie en u wilt dat verkopen? Zo’n verkoop is echter niet binnen een paar weken geregeld. Het advies is daarom op tijd na te denken over een mogelijke overname, zodat die voor alle betrokkenen een bevredigend succes wordt. Wat komt er allemaal bij kijken?
1. De oriëntatiefase
Er kunnen allerlei redenen zijn waarom een DGA zijn of haar bedrijf wil verkopen. Het is nooit te vroeg om goed na te denken over de overdracht. U wilt binnen afzienbare tijd met pensioen of u wilt eerder stoppen. Misschien speelt de gezondheid of een andere persoonlijke omstandigheid mee. Of er nadert een levensfase waarin de ambitie minder groot is. Neem ook mee wat u wilt gaan doen na de verkoop. Breng uw financiële en andere persoonlijke wensen in kaart. Leer van collega-ondernemers die hun bedrijf al hebben overgedragen.
2. De voorbereidingsfase
Wij raden u sterk aan om een adviseur in te schakelen. Het verkopen van uw bedrijf is een emotioneel, langdurig en niet altijd plezierig proces. En u verkoopt uw bedrijf maar één keer! Natuurlijk, een adviseur kost geld, maar betaalt zich dubbel en dwars terug.
Bepaalde informatie moet beschikbaar zijn voordat u in gesprek gaat met overnamekandidaten. Denk hierbij aan de financiële en juridische positie en structuur van de onderneming, de positie van het management. Solide jaarrekeningen van vijf jaren zijn een must. De jaarrekening van uw onderneming moet uiteraard een juist beeld geven van de winstgevendheid, maar ook een schone balans is van groot belang. Misschien staan er op de balans activa die u ook privé gebruikt. Ook privéschulden aan de B.V. kunnen beter worden afgelost. Daarnaast moet er een gezond werkkapitaal met wat in de branche gebruikelijk is achterblijven. Bereken hier een eerste vrijblijvende waarde-indicatie.
3. De zoektocht naar aspirant-kopers
Wie is een geschikte kandidaat om uw onderneming over te nemen? Wie heeft naar uw mening de juiste (lange termijn)visie, kan de continuïteit garanderen en beschikt ook over zaken als kennis, ervaring en (toegang tot) het benodigde kapitaal. Het belangrijkste: van welke kandidaat gaat het hart bij uw bedrijf sneller kloppen? Dit kan soms ook een bekende zijn. Is er bijvoorbeeld een iemand van het managementteam met serieuze interesse of iemand in uw zakelijke netwerk?
4. De eerste gesprekken
Maak een keuze uit de aspirant-kopers waar u als eerste mee in gesprek wilt gaan. Met wie heeft u de beste klik en welke partij sluit aan op uw persoonlijke wensen? Op basis hiervan maakt u een keuze om onderhandelingen te starten. Het is dan tijd om alle belangrijke informatie uit te wisselen. Met een geheimhoudingsverklaring zorgt u ervoor dat zorgvuldig met deze informatie wordt omgegaan.
5. Verkoop
Als beide partijen vertrouwen hebben in een goede uitkomst van de onderhandelingen, is het gebruikelijk om elkaars intenties op papier vast te leggen. Dit kan in een ‘letter of intent’.
Hierna zal de potentiële koper de verstrekte informatie willen toetsen. Daarvoor dient het due-diligenceonderzoek (boekenonderzoek). Meestal is dit een zo breed mogelijk onderzoek naar het bedrijf. Alle juridische, fiscale, financiële, commerciële, operationele en bedrijfseconomische aspecten komen aan bod.
Zodra beide partijen op hoofdpunten akkoord zijn, kan een voorovereenkomst worden gesloten en de juridische overdracht worden afgerond. We gaan naar de notaris om de verkoop te bekrachtigen. Hierna begint de praktische overdracht naar de kopende partij. Dit betekent vaak dat u niet direct stopt, maar nog een bepaalde periode actief betrokken bent om de werkzaamheden goed over te dragen.
Het is nooit te vroeg om te informeren. Zet nu de eerste stap, dan kunt u er straks op vertrouwen dat uw bedrijf verder groeit. Ook als u pas over vijf jaar wilt overdragen. Lijkt het u interessant om een ondernemer die u voorging met een succesvolle bedrijfsoverdracht persoonlijk te spreken? Dan brengen wij u graag met hem of haar in contact.